انعکاس هفته‌نامه بشارت‌نو شماره166 مورخ شنبه 24/12/87 در یزدفردا

یزدفردا "مدير امور كل مالياتي استان يزد گفت: استان يزد اولين استاني است كه در كشور سامانه مكانيزه هيات‌هاي حل اختلاف را راه‌اندازي كرده و رتبه دوم و ششم را در راه‌اندازي سيستم مكانيزه اشخاص حقوقي و سيستم مكانيزه نقل و انتقال املاك دارد، سيدناصر ابراهيمي با بيان اين مطلب طي گفتگو با بشارت‌نو در خصوص هزينه راه‌اندازي سيستم مكانيزه نقل و انتقال املاك گفت: اين سيستم با هزينه‌اي بالغ بر 700 ميليون ريال راه‌اندازي شده است اين در حالي است كه سهم ماليات دريافتي از نقل و انتقال املاك تنها 3 درصد مجموع وصول ماليات‌ها مي‌باشد و ما صرفا اين سيستم را براي جلب رضايت مراجعين راه‌اندازي كرده‌ايم.
وي با اشاره به سياست‌گذاري انجام شده در خصوص افزايش كارايي نظام مالياتي در برنامه سوم توسعه گفت: براساس بند الف ماده 59 اين قانون، سازمان مالياتي به صورت مستقل ايجاد و مقرر گرديد. هزينه‌هاي جاري كشور از محل عايدات مالياتي تامين گردد و درآمد نفتي صرف هزينه‌هاي اساسي كشور گردد.
ابراهيمي با بيان اينكه سهم ماليات در بودجه 40 درصد و نفت 60 درصد مي‌باشد گفت: براساس برنامه چهارم توسعه مي‌بايست سهم ماليات تا پايان سال پنجم به 60 درصد برسد و تصويب قانون ارزش‌افزوده در اين راستا بوده و هم‌‌اكنون 40 درصد هزينه‌هاي استان يزد از ماليات و 60 درصد مابقي از درآمد نفت و درآمدهاي ديگر به بودجه استان اضافه مي‌شود.
وي ماليات بر ارزش افزوده را الگوي موفقي دانست كه در 140 كشور دنيا تجربه شده و به شفاف‌سازي نظام توزيع و سيستم مبادلات كمك مي‌كند.
مدير امور كل مالياتي استان خاطر نشان كرد: ماليات بر ارزش‌افزوده امكان فرار مالياتي افراد را به حداقل مي‌رساند و منابع مالياتي را در سيستم نظارتي دولت قرار مي‌دهد. علاوه‌بر اينكه سهم ماليات‌هاي مستقيم را اضافه مي‌كند، خود ماليات بر ارزش‌افزوده بخشي از وصول را تحقق مي‌بخشد. وي نگاه دولت را نگاه عدالت محور بيان كرد و گفت: در اين نگاه ماليات بر ارزش‌افزوده صرفا در جهت وصول منابع كار نمي‌كند بلكه هدف آن تحقق عدالت مالياتي است. بدين منظور افرادي كه درآمد بيشتري دارند ماليات بيشتري پرداخت كنند و افراد با درآمدهاي يكسان، ماليات يكسان پرداخت كنند.(عدالت افقي و عمودي)
ابراهيمي با بيان اينكه مواد غذايي مصرفي، شير، دارو، مواد خوراكي، گوشت، دام و طيور زنده و حمل و نقل، معاف از ماليات بر ارزش افزوده هستند اظهارداشت: در بخش ماليات بر اجاره، واحدهاي مسكوني كمتر از 200 متر كه به اجاره واگذار شوند در سطح استان از ماليات معاف هستند.
مدير امور كل مالياتي استان يزد با اشاره به اجراي طرح خود اظهاري مشاغل در اين استان گفت: اين طرح در 44 هزار واحد صنفي استان اجرايي شده كه در سال 85، به ميزان 51 درصد از مشاغل، سال 86، به ميزان 73 درصد و در سال جاري 95 درصد از مشاغل اظهارنامه‌هاي خود را به سازمان داده‌اند. همچنين طبق آمار رسمي منتشر شده از خزانه كشور، استان يزد در سال 86 ، 9/0 درصد وصول ماليات را با رتبه 17 كشور و در سال جاري 8/0 درصد سهم ماليات كشور را به خود اختصاص داده در حالي كه رتبه ششم صنعتي كشور را دارا مي‌باشد.
وي با بيان اينكه 11 درصد از ماليات‌هاي وصولي اين اداره از بخش توليد و 27 درصد متعلق به حقوق‌بگيران حقوق است، گفت: در سال جاري 4 هزار و 175 شركت صورت‌هاي مالي و اظهارنامه‌شان را ارائه داده‌اند كه نسبت به سال گذشته 15 درصد از حيث تعداد اظهارنامه و 40 درصد از حيث مبلغ ماليات اظهارشده، رشد داشته‌ است.
ابراهيمي خاطرنشان كرد: در 9 ماهه اول سال جاري حدود 500 هزار ورودي و خروجي ثبت شده در سيستم داشتيم كه آمار بالايي است و نشان دهنده حجم كار و حساسيت كاري سازمان و همكاران است.
وي رشد ماليات بخش مشاغل را 10 درصد عنوان كرد و گفت: اين رشد در 9 ماهه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه نشان مي‌دهد كه در بخش مشاغل و اشخاص حقوقي در مقايسه با ساير منابع چندان بالا نبوده و در هر دو بخش در زمينه وصول ماليات مراعات شده است.
ابراهيمي اظهار داشت: وصول ماليات در بخش اشخاص حقوقي و غيردولتي نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17 درصد بوده است. اين در حالي است كه متوسط رشد ماليات‌هاي مستقيم 18 درصد مي‌باشد(رشد ماليات واحدهاي توليدي عملا يك درصد كمتر از متوسط رشد بوده‌است) وي گفت: در اين رشد، اداره ماليات سعي كرده از ذخاير و ظرفيت‌هاي گذشته استفاده كند و 17 درصد رشد به معني 17 درصد افزايش ماليات همه پرونده‌ها نبوده و بخشي از اين رشد متوجه ذخاير گذشته بود كه در واحد اجراييات پيگير و وصول شده ‌است.
وي تصريح كرد: در همين مدت ماليات حقوق كاركنان بخش دولتي 17 درصد رشد داشته است كه معادل رشد ماليات شركت‌هاست.
مدير امور كل مالياتي، استان يزد را ششمين استاني دانست كه در آن سيستم مكانيزه نقل و انتقال املاك راه‌اندازي شده است اين سيستم در سفر اول هيات محترم دولت به يزد افتتاح شد و با راه‌اندازي آن علاوه بر ارائه خدمات در مدت زمان كوتاهي بانك اطلاعات نقل و انتقال املاك را در اختيار دارايي قرار مي‌دهد كه براساس آن مي‌توان دريافت كه در طول سال يك فرد چند مورد معامله ملك داشته‌است.
مدير امور كل مالياتي گفت: همچنين در اين سيستم فرم‌هاي مالياتي استاندارد شده است، به نحوي كه قابل جعل نيست و تخلفات را به حداقل مي‌رساند.
ابراهيمي سيستم ثبت الكترونيكي اظهارنامه ارث را يكي ديگر از كارهاي انجام شده توسط اين اداره بيان كرد و افزود: در اين سيستم مدت زمان تاييد اظهارنامه ارث از يك ماه به يك روز كاهش يافته‌است.
وي با اشاره به بهر‌ه‌برداري از سامانه مكانيزه اجراييات گفت: پيگيري بدهي‌هاي معوقه مالياتي كه قبلا به صورت دستي انجام مي‌شد هم‌اكنون در اين سيستم به راحتي قابل دسترسي و پيگيري است.
مدير امور كل مالياتي استان يزد به راه‌اندازي سامانه مكانيزه پيمانكاران اشاره كرد و اظهارداشت: در اين سيستم بيش از 7 هزار مورد پرونده جديد شناسايي شده است.
یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا